Hoofdmenu

  • Startpagina
  • Soorten inzet
  • Mijn rol destijds bij KING/VNG
  • NEN-commissie
  • Mijn LinkedIn-profiel
  • Publicaties
  • AVG
  • Contact

Soorten inzet

  • Print
Sinds de tweede helft van 2015 als ZZP-er uitgevoerde opdrachten:
  • meeschrijven aan een advies voor de gemeente Rotterdam over archiefbeheer bij relationele databases (via adviesbureau Doxis, 2018 - 2019);
  • ontwikkelen voor de gemeente Venlo van een inrichtingskader voor informatie- en archiefbeheer (via adviesbureau Doxis, 2018 - 2019);
  • geven van een training aan overheden over het gebruik van de NEN-ISO 15489-1:2016 nl, een norm over de concepten en uitgangspunten voor informatie- en archiefmanagement (via adviesbureau Doxis, 2018);
  • schrijven van een advies voor het Streekarchief Midden-Holland (SAMH) over de doorontwikkeling van een e-depotoplossing (2018);
  • projecteider voor het ontwikkelen van een Producten- en dienstencatalogus (PDC) voor het Streekarchief Midden-Holland (SAMH, 2017 - 2018);
  • adviseren van bij het Streekarchief Midden-Holland (SAMH) aangesloten gemeenten over informatiebeheer, digitaal archiveren en zaakgericht werken (via SAMH, 2017);
  • schrijven van de bijdrage van de waterschappen aan het AIDO-rapport Eisen aan e-depotvoorzieningen, in opdracht van het Waterschapshuis (2016);
  • ontwikkelen (in een team) van DUTO,  het nieuwe normenkader van het Nationaal Archief, in opdracht van het Nationaal Archief (2015 - 2016).

KING/VNG

Sinds de tweede helft van 2015 als medewerker van KING (per 1 januari 2018 is de naam veranderd in VNG Realisatie) uitgevoerde projecten:
  • schrijven van het (inhoudelijke deel) van het tweede AIDO e-Depotonderzoek voor de decentrale overheden met als resultaat het rapport Eisen aan e-depotvoorzieningen;
  • maken van een analyse van het initiatiefwetsvoorstel Wet Open overheid (Woo) in het kader van de landelijke impactanalyse Woo.

In 2015 werd ik 65 en veranderde mijn fulltime dienstverband bij KING in een parttime dienstverband. Dat eindigde per 31 december 2017.

Vanaf de start van KING per 1 januari 2010 tot en 31 december 2017 werkte ik als proces- en informatiearchitect aan de ontwikkeling van GEMMA, de gemeentelijke referentiearchitectuur, en NORA, de referentiearchitectuur voor de gehele overheid. Met een focus daarbij op het schrijven van toegankelijke teksten, waaronder verschillende publicaties, en het ontwikkelen van modellen op conceptueel en functioneel niveau. Sinds 2010 was mijn werkwijze daarbij om nieuwe inhoud direct op internet te schrijven binnen een georganiseerd proces voor het meedenken en ontvangen van feedback vanuit overheden. Mijn belangrijkste inhoudelijke focusgebieden daarbij waren zaakgericht werken, informatie- en archiefbeheer, de transitie van archiveren van papier naar digitaal archiveren en de integratie van de thema's zaakgericht werken en informatie- en archiefbeheer. Het beoogde eindresultaat was altijd inhoudelijk bruikbare content voor alle gemeenten, en soms alle overheden in Nederland, en dat in de vorm van toegankelijke ook visueel aantrekkelijke teksten en afbeeldingen.

Daarvoor was ik, na eerst een uitgebreide loopbaan bij de provincie Zuid-Holland, al sinds 2004 actief op landelijk niveau als medewerker van de landelijke programma's e-Provincies en EGEM, destijds ondergebracht bij ICTU, de nog steeds bestaande landelijke ICT Uitvoeringsorganisatie voor de overheid.

Inzetbaarheid nu

Ik vind het nog steeds leuk om (parttime) actief te blijven in mijn vakgebied en om zelfs nieuwe onderwerpen op te pakken. Zo verdiep ik me steeds meer in het bouwen van websites met het open source CMS Joomla, ik heb me verdiept in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de AVG) en daar al eens een presentatie over gegeven en - naast wat hierboven al staat genoemd - zou ik ook wel meer aan de slag willen met het maken van procesmodellen en procesbeschrijvingen (want heb enige ervaring met BPMN en LEAN).

Nieuws

Consultatie Archiefwet 2021

23 januari 2020

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een conceptwetsvoorstel voor een nieuwe Archiefwet gepubliceerd en hierop in een internetconsultatie reacties gevraagd.

Ik heb daarop gereageerd met een reactie die bestaat uit antwoorden op vier standaardvragen en een uitgebreidere bijlage met in die bijlage de volgende hoofdpunten:

  • vervang het oude begrip archiefbescheiden niet door 'document' maar door 'informatieobject';
  • heroverweeg het handhaven van het oude concept 'overbrenging';
  • de positieve effecten van vervroegde overbrenging - van uiterlijk na 20 jaar naar uiterlijk na 10 jaar - op de kwaliteit van archivering (dossiers op orde) en op de openbaarheid van overheidsinformatie worden overschat;
  • concentreer alle wetgeving voor de openbaarheid van overheidsinformatie in de eveneens in voorbereiding zijnde wet voor dat thema (de Wet open overheid).

Alsnog impactanalyse Woo

6 september 2016

De weerstand tegen de nieuwe Wet open overheid is gebaseerd op de vrees dat in- en uitvoering ervan moeilijk zal zijn en overheidsorganisaties veel uren en geld gaat kosten. Daarom pleitte bij de behandeling van het wetsvoorstel Woo in de Tweede Kamer zelfs minister Plasterk voor het eerst in kaart brengen van de kosten en andere gevolgen van de Woo. Een onderzoek daarnaar komt er nu alsnog. Minister Blok, die op dit moment Plasterk bij BZK vervangt, heeft daarover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Zie hier de brief.

Van belang in dit verband is ook de motie die de Tweede Kamer in de context van de Woo aannam over een actieplan voor het verbeteren van de archivering van overheden.

Een en ander betekent een paar dingen:

  • de politiek krijgt meer aandacht voor archivering;
  • de politiek verbindt (terecht) openbaarheid met archivering;
  • openbaarheid en daarmee dienstverlening naar de maatschappij wordt een reden om archivering belangrijk te vinden;
  • daarmee kan archivering veranderen van een wat grijs intern gebeuren naar iets dat naar buiten toe belangrijk is.

Expertmeeting Woo

7 juni 2016

De Tweede Kamer nam op 19 april 2016 het wetsvoorstel voor de Wet open overheid (de Woo) aan, wel op een bijzondere manier, want de minister die de wet zou moeten uitvoeren, Plasterk van de PvdA, ontraadde het wetsvoorstel, terwijl onder andere de PvdA-fractie voor stemde. Sindsdien lag het wetsvoorstel voor behandeling bij de Eerste Kamer. Die besloot gezien alle discusies over onder andere de kosten en de uitvoerbaarheid van de wet tot eerst een expertmeeting. Die werd gehouden op 7 juni 2016 en maakte zichtbaar hoe verdeeld betrokken partijen zijn over het voorstel, niet zozeer met betrekking tot het doel, meer transparantie in een democratische rechtsstaat als Nederland, maar over die kosten en uitvoerbaarheid. Zie verder het dossier van het wetsvoorstel, het schriftelijke verslag van de expertmeeting en het voor relatieve insiders boeiende videoverslag.

NORA en het Nationaal Archief

14 april 2015

De samenwerking tussen ICTU en het Nationaal Archief bij het uitwerken van het NORA-thema Digitale duurzaamheid is begonnen. Voor mij betekent dat dat ik vanuit mijn NORA-rol nu rechtstreeks praat met de archiefspecialisten en informatiearchitecten van het Nationaal Archief. Zie verder het bijbehorende persbericht.

CSS Valid | XHTML Valid | Top | + | - | reset | RTL | LTR
Copyright © Baseline 2021 All rights reserved. Custom Design by Youjoomla.com
Soorten inzet